woensdag 6 juli 2016

Kla-Foe-Tie






Clafoutis.
Naast dat het een wonderschoon woord is, wist ik dat het een toetjesachtige taart was. 
Verder dan dat kwam ik niet. Tot gisteren. 
Ik bakte mijn eerste clafoutis naar een recept van My New Roots
Sinds vorig jaar ben ik fan van haar boek. 
Ze kookt en bakt voor bijna 100% plantaardig, gebruikt geen geraffineerde suikers en is een holistische voedingsdeskundige. Ik kan me daar helemaal in vinden. 

Deze taart is heerlijk zacht en smeuïg. De smaak van de geroosterde amandelen proef je goed en is echt de moeite waard om wel even te doen.

NODIG
100 gram rauwe hele amandelen
7 middelgrote verse abrikozen
3 verse zoete pruimen
kokosolie, om de taartvorm mee in te vetten
2 el rijstmeel
90 gram kokosbloesemsuiker
merg van 1 vanillestokje of 1 tl vanille extract
2 eieren
2 dooiers
250 ml kokosmelk
snufje zout
taartvorm (doorsnede 23 cm)
keukenmachine

DOEN
1. Verwarm de oven op 180 graden.

2. Verdeel de amandelen over een bakplaat en rooster ze ongeveer 15 minuten tot ze lekker gaan ruiken. Haal de amandelen uit de oven en laat ze afkoelen op een bord. Laat de oven aan.

3. Snijd de abrikozen in vieren en haal de pit eruit.  Doe dit ook met de pruimen. Vet de bodem van de taartvorm in met een beetje kokosolie. Verdeel het fruit over de bodem van de vorm.

4. Hak de afgekoelde amandelen in de keukenmachine tot een fijn, zanderig poeder. Laat de machine niet te lang draaien ander krijg je amandelpasta (ook heel lekker!). Voeg het rijstmeel, de suiker, het vanillemerg, de eieren, de dooiers, de kokosmelk en het zout toe en meng het geheel tot een beslag.

5. Giet het beslag in de vorm over het fruit. Bak de clafoutis 45 minuten in de oven tot de bovenkant goudbruin is. Serveer hem warm.

Je kan voor een clafoutis ook ander fruit gebruiken zoals rabarber, bessen of kersen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten