dinsdag 11 oktober 2016

Bananentaart met havermeel



















































Deze taart (of eigenlijk cake in een taartvorm) komt uit het ontbijtboek Good Morning van Food Bandits. Het recept heb ik een beetje aangepast. Ik gebruik havermeel in plaats van boekweitmeel want dat vind ik lekkerder. En ik heb wat meer kruiden gebruikt. Maar je kunt natuurlijk ook 1 tl kaneel en 1 tl gember gebruiken zoals het originele recept aangeeft.


















































NODIG
4 bananen
100 gram gesmolten kokosolie (met of zonder geur allebei kan)
225 gram havermeel (dit maak je door havermout een paar minuten in je keukenmachine te laten draaien totdat je meel hebt)
150 gram dadels, ontpit en in stukjes gesneden
1 tl bakpoeder
halve tl kardemom
snuf zout
2 tl kaneel
2 tl gemberpoeder
2 el kokosbloesemsuiker (of als je een zoetekauw bent 4 el)

DOEN
Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius. Vet een springvorm in van ongeveer 18-20 cm en bekleed deze met bakpapier. Pureer de bananen in de keukenmachine tot een gladde massa en voeg de gesmolten kokosolie en suiker toe terwijl de machine draait. Meng in een andere kom de droge ingrediënten; havermeel, alle kruiden, bakpoeder, snuf zout en de dadels. Zorg ervoor dat de dadels allemaal bedekt zijn met havermeel. Dit zorgt ervoor dat de dadels niet naar de bodem van de taart zakken. Mijn dadels waren plakkerig waardoor ik één grote dadelplak had. Je kunt dan het beste de dadels in stukjes snijden, in de kom gooien, bedekken met meel en dan de volgende dadels erin gooien. Dit doe je tot de dadels op zijn. Dus niet in één keer alle dadels in de kom gooien dan wordt het één groot plakgedoe.
Meng voorzichtig het droge mengsel met het natte mengsel. Doe het beslag in de taartvorm en bak de cake in ongeveer een uur gaar. Laat afkoelen in de vorm anders zakt de taart misschien in.
Niet in de koelkast bewaren. Daar droogt de cake van uit. Eet lekker!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten